שיווק מפה לאוזן – חלק ב

אז איך באמת כדאי לנו לשווק את העסק שלנו?  מה היא שיטת השיווק הכי טובה?

אין ספק, שעולם העסקים בכלל ועולם השיווק והפרסום השתנה ללא הכר בשנים האחרונות, פייסבוק, גוגל, אתרי אינטרנט לכל עסק ולכל עוסק. בטרם אנחנו קונים מוצר או שירות, אנחנו נכנסים לרשת, ללמוד קצת על הנושא, לראות מי מציע מה ובכמה. עולם השיווק גם כן קפץ מדרגה, ואת חוסר היכולת של בעל העסק מבחינה טכנולוגית או יחצ”נית לשווק את עצמו ברחבי הרשת בצורות שונות, משלימים אנשי שיווק אשר מספקים מוצרים שונים כגון קידום אורגני/ממומן בגוגל או פייסבוק, הקמת אתר, הקמת קמפיינים ועוד. נעמוד על כמה מושגים בסיסים בעולם השיווק:

קבוצות נטוורקינג: אלו קבוצות של בעלי עסקים בתחומים שונים אשר נבקשות בדר”כ אחת לשבוע, בכל פגישה כזו, אחד מבעלי העסקים בקבוצה מקיים מצגת ארוכה (כ-10 דקות) על העסק או השרות שלו, וכל בעל עסק , מציג את עצמו וא הלקוחות שהוא מחפש בסבב קטן.

קבוצות אלו , השכילו לקחת את השיווק הבסיסי של “מפה לאוזן” ולהפוך אותה לשיטת שיווק אפקטיבית, מי בצורה מדודה יותר ומי פחות.  העיקרון  די פשוט כל אחד מחברי הקבוצה, משווק את שארי חברי הקבוצה שלו, לחוג מכריו הקרובים. לדוגמא, אם משה, שהוא עורך דין, שומע שמישהו מחבריו צריך נגר, הוא ימליץ לו, בצורה משכנעת על אבי, שהוא “במקרה” חבר באותה קבוצה.

computer-1185567_640

במידה ואותו חבר של משה, אכן השתכנע והזמין מאבי עבודת נגרות, אבי אסיר תודה למשה על הלקוח  שהגיע אליו דרכו .אולי לא תאמינו, אבל בחלק מקבוצות הנטוורקינג, חברי הקבוצה נמדדים בסכומי הכסף שהם “סידרו” לחברי הקבוצה הנותרים, החבר שדאג להכי הרבה הכנסות לשאר חברי הקבוצה, במקרים רבים זוכה בהוקרה רבה. מעין “ואהבת לרעך כמוך” רק עם עוקץ. מהו אם כן העוקץ? העוקץ טמון בעובדה, שההמלצה של משה לאותו חבר, לא נובעת משביעות הרצון הרבה של משה, מעבודתו של אבי, יכול מאוד להיות שהוא אפילו אף פעם לא הזמין ממנו בעצמו עבודת נגרות, אבל יש לו “אינטרס” סמוי, הוא צריך לשווק את אבי, כדי שאבי, ישווק אותו, ברור? אי אפשר להיות באותן קבוצות ורק “לקבל” לקוחות מחברי הקבוצה, צריך כל הזמן לפרגן לאחרים ולדאוג גם להם לעבודה. אתם יכולים למצוא את עצמכם בסיטואציה, שבה “חבר” שלכם ימליץ לכם באופן נלהב וחד משעי על בעל מקצוע שאתם מחפשים, ואתם תאמינו לו, כי הרי אי אפשר להשוות המלצה חמה של “חבר” לסתם סטטוס בפייסבוק, ואתם לא יודעים, שאותו “חבר” הוא בעצם איש שיווק סמוי של של אותו בעל מקצוע, לפני שהוא “חבר” שלכם. וזה קורה הרבה, בלי שתשימו לב.

אופיין של אותן קבוצות נע ונד בין קבוצות שבהן הכל נמדד ונשקל ,דרך קבוצות יותר רכות שבהן בעלי המקצוע עוזרים ונחשפים לבעלי עסקים שכמוהם, ועד הקבוצות הבסיסיות והתמימות , אותם פרלמנטים שבהם בעלי העסקים מתקבצים לשתות את השחור של הבוקר ביחד אצל אחד מהם, או הקפה של סוף היום שבהם הם “מורידים אנדנלין” לפני שהם הולכים הביתה. בפגשיות האלו, עובר הרבה מידע עסקי, חשוב ויקר ערך, בפגישות האלו, שולחים אחד אל השני לקוחות כי רוצים לעזור ללקוח, שהוא יפגוש בעל עסק ישר, ולאוו דווקא לבעל העסק, שצריך לקוחות. אין דמי מנוי, אין הקצבות, יש לב חם וחיוך כמו שרק אזורי תעשיה יכולים לספק.  איך שלא תהפכו את זה, כדאי לכם למצוא חברים טובים שיעזרו לכם להפיץ את הבשורה שלכם הלאה.

יועצי שיווק: לאור ההתפתחות המטאורית בעולם הטכנולוגי, בעל העסק הקטן נשאר קצת מאחור. אני רואה בעלי עסקים רבים שבזמן שהם ישנים, מישהו “גונב” להם את הלקוחות באינטרנט. גם כשמישהו מחפש  ברחבי הרשת את “נגריית דוד בחצור” הוא מוצא,את “נגרית אברהם בראש פינה” כי לאברהם יש אתר, שמקודם בגוגל, דוד לא מבין לאן נעלמו לו הלקוחות, אברהם, שותה לו אתם, עם קשית. שלא נדבר על פייסבוק, שרץ מהר מהר, וצריך להעלות סטטוסים, לנהל דף עסקי, לכתוב תוכן לאתר, שהוא ממזמן לא רק נותן מידע אלא גם ידע, למי יש זמן??? דוד הנגר בקושי מצליח לייצר את הרהיטים, כי העובד שלו חולה כבר שבוע, או שהרכב במוסך, לא חסרים לו צרות, לכל בעל עסק, עכשיו הוא צריך להתעסק גם עם הפייסבוק הזה? בשוק יש הרבה יועצי שיווק וקידום באינטרנט, בוני אתרים ועוד. אין ספק שאותם אנשי שיווק, יודעים לשווק טוב מאוד, ובעיקר את עצמם ,לכן בפגישות ההכרות איתם, כדאי להקשיב, ובסוף לבחור את מי שהתמהיל שלו בין אמינות לידע הוא הגבוהה ביותר. אני יודע שזה קשה, אבל אל תוותרו על נוחכות אינטרנתית

ועכשיו לדובדבן שבקצפת, זיכרו שהלקוחות שלכם, הם אנשי השיווק הכי טובים, הם כרטיס הביקור, אתר האניטרנט או דף הפייסבוק שמהלך על 2. אנשים אוהבים לדבר, לספר על חוויות טובות, אם מישהו נכנס אלי לדוגמא, ומתלהב מהמטבח אני כמובן אספר לי מי הנגר המוכשר. חשוב לי, לדוגמא, באופן אישי, שבשיחות הסלון על “מי הפיצריה הכי טובה בקרית שמונה” הלקוחות שלי ינסו לשכנע, את החברים שלהם, כמה הפיצריה שלי טובה, ואם לקוח אשר אני מלווה אות כיועץ עסקי שומע מחבר שלו על הקשיים שלו בעסק, או על החלום שלו לפתוח עסק, הוא ישר יגיד לו: “תשמע, אתה חייב לפגוש את אריה, אני שלוח לך תמס שלו, דבר איתו, הוא יעזור לך”  כדי שזה יקרה, חשוב לתת לכל לקוח את כל כולי, לתת לכל לקוח חווית רכישה טובה, בין אם הוא קונה אוכל או שירותים.

תזכרו שהלקוחות שלכם, הם כל העניין כולו, וכשהפה שלהם, יגיד לאוזן של החבר שלו שאתם מעולים, זה עובד יותר טוב מגוגל ופייסבוק.

Share this post

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *