שיווק מפה לאוזן – חלק א

עם כל הכבוד לפייסבוק וגוגל נראה לי , שקצת שחכנו, מה באמת מוכר ומקדם את העסק שלנו הכי טוב, נו מה זה כבר יכול להיות?
הטלפון מגילה, אחד מני רבים ודומים שמגיעים למשרדי אני אוהב לתת כדוגמא בהרצאות ובקורסים שאני מכביר ליזמים בתחילת דרכם . גילה ,אגב מופיעה עם עוד חברה בערבי שירה בציבור. מזמינה אותה לערבי שירה בציבור במקומות שונים, והיא מעוניינת שיזמינו אותה יליותר הופעות משיש כיום. “איזה יעוץ אתה נותן?” שאלה אותי גילה “אני יועץ עסקי, אני עוזר לבעלי עסקים להבין איך הם מצליחים להתפרנס ולהוציא משכורת מהעיסוק שלהם, לא סיפור פשוט אבל אפשרי”.

שיווק 2

אני לא מפרט יותר מדי בשלב זה על כך שאני מוצא להם את המודל העסקי הנכון להם, ומה זה בכלל מודל עסקי וכמה הוא חשוב כדי להבין, איך העסק שלי מייצר כסף. מודל עסקי, הוא המנוע של העסק, כמו שמנוע של רכב הופך דלק לתנועה סיבובית, כך המודל העסקי, אמור להפוך את היכולת היצרנית של בעל העסק לכסף, משכורת עבורו , כאן רוב בעלי העסקים נופלים, אולי נרחיב על זה בטור אחר, אבל גם לשם לא הגענו עם גילה, בחשיבות המודל העסקי.  “לא, סליחה, אני מחפשת יועץ שיעזור לי לקדם את עצמי בפייסבוק וגוגל”

“כי את בטוחה שהמוצר שאת מוכרת, והדרך שאת מציגה אותו כבר מושלם, נכון?” הרשיתי לעצמי לומר לה כשהבנתי שלעזור לה, לא אצליח, היא כבר נעולה על פייסבוק, כמו רבים וטובים ממנה. “כן!!!!” אמרה לי גילה, וסיימנו את השיחה.  אני מכיר את הסיפור הזה

מקרוב, של גילה, החברים שלה, בסוף כל הופעה, באים ואומרים לה כמה יפה היא שרה, כמה הם נהנו, אתם יודעים מה, הם אפילו עושים לה לייק לעמוד שלה בפייס, כמו שהיא ביקשה, ואפילו רושמים תגובה לתמונה  “היה מ-ד-ה-י-ם, את אלופה!!!!” אבל אף אחד מהם, לא מזמין אותה לערב שירה בציבור לרגל יום הולדתו ה 50 , ואף אחד מהם לא נכנס למנהל כח אדם במקום עבודתו ואומר למנהלת החיננית “תקשיבי, את פשוט  חייבת, להזמין את גילה לערב שירה בציבור בערב גיבוש הבא של המפעל, את לר מבינה איזה כיף זה!!!” לא. זה לא קורה.

אבל גילה, חיה בעולם שבו, כולם מתלהבים ממנה, היא לא רואה את האמת. וזה חבל. זה עצוב וכואב לי לראות את זה כל כך הרבה פעמים,  החלק היותר מתסכל הוא , שיש לסיפור הזה כל כך הרבה כח, שלבעלי עסקים אין רצון לראות את האמת, אין להם יכולת להביט על עצמם ממקום ריאלי ונקי, לפתוח את דוחות רווח והפסד ולהגיד לעצמם “זה מה שאני שווה”. הרבה יותר פשוט לשלם לאנשי שיווק, שתמיד, כמו “חבריה” הקרובים מראים התלהבות יתרה ממוצריה, כסף מאשר לעשות “בדק בית” אמתי ולהבין , למה אני לא מרוויח כסף מהעסק שלי. בעלי עסקים רבים חיים במלכוד הזה, שכולם נהנים ממנו, חבריה שלא צריכים להגיד לה את האמת (בשביל מה הם צריכים את זה???) פייסבוק  וגוגל שנהנים מרווחים נאים, בין אם זה ע”י קידום ממון שהיא תשלם להם ישירות ואם זה ע”י שימוש כללי ורווחים מפרסום עקיף, יועץ השיווק שלו, שגם הוא צריך את ליטרת הבשר שלו כדי ללמד אותה איך לגרום לעולם “לדעת עליה” בקיצור, כולם כולם, חוץ ממנה, מגילה, שלא תבין אף פעם , למה היא לא מרוויחה כסף מהעסק שלה, הרי היא שרה כל כך יפה, והיא מ-ד-ה-י-מ-ה !!!.

כשאני מפרק את הסיפור הזה, אני מבין שהרבה שעסקים רבים תלויים כל כך בשיווק ופרסום , היא כשהמוצר שלהם, או הרעיון העסקי, איך נומר בלשון עדינה? לא משהו. שימו לב כמה כסף משקיעים בפרסום קוקה קולה וחברות הסיגריות , שהם כידוע, מוכרים מוצרים שהם  “לא משהו”  אם המוצר שלנו טוב, המחיר טוב, המיקום והמיתוג טובים, כנראה שנוכל גם להרוויח כסף, חשוב לזכור שהפרסום והשיווק חשובים מאוד, אבל רק ממקום של חשיפה ולא כעצם הרעיון וכתלות בהם.  אם בעל עסק נמצא במקום של “אם אני לא מפרסם כל הזמן לא קונים ממני” יש לו בעיה, שכדאי למצוא אותה, ויפה שעב אחת קודם.  אני תמיד נזכר במשפט שניהל אותי בתחילת דרכי גם בפיצריה וגם כיועץ, אם המוצר שלך טוב, ויש לך סבלנות, אתה תצליח. כדאי לזכור להשקיע במוצר טוב בפרט ובמודל עסקי נכון בכלל, ואחכ, יכולת שיווק נכונה תעשה פלאים.

Share this post

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *